Ustawa inwestycyjna – czy na pewno zmiany na lepsze?
Przejdź do listy wpisówGłośno w ostatnim czasie w
różnych mediach o proponowanych zmianach w przepisach dotyczących procesów
budowlanych inwestycyjnych. Mimo trwających od dłuższego czasu prac na
kodyfikacją prawa budowlanego, przyspieszył tryb równoległego procedowania
ustawy o zmianie
niektórych ustaw w związku z uproszczeniem procesu inwestycyjno – budowlanego,
tzw. ustawy inwestycyjnej. Projekt ma już za sobą konsultacje międzybranżowe i
publiczne, a w najbliższym czasie trafić ma pod obrady parlamentu.
Pora przyjrzeć się najważniejszym proponowanym
zmianom.
Ustawa inwestycyjna wprowadza istotne zmiany w
prawie budowlanym:
- nowa formuła projektu budowlanego – ma on
się składać z projektu inwestycyjnego i technicznego, przy czym do wniosku o
wydanie pozwolenia na budowę wymagane będzie dołączenie tylko części
inwestycyjnej, określającej usytuowanie i tylko podstawowe parametry budynku.
Teoretycznie rozwiązanie ma ułatwić i przyspieszyć proces uzyskiwania pozwolenia
na budowę, w praktyce jednak może przysporzyć inwestorom nowych kłopotów,
zwłaszcza przy realizacji projektów deweloperskich;
- nowe zasady zatwierdzania odstępstw od
przepisów techniczno-budowlanych - poza nowymi warunkami takich odstępstw
ustawa wprowadza nowy tryb wyrażania zgody na odstępstwo: w miejsce
dotychczasowego postanowienia wprowadza się formę decyzji administracyjnej, co
przy ewentualnym wykorzystaniu wszystkich środków odwoławczych może znacznie
wydłużyć proces inwestycyjno-budowalny. Wątpliwości budzi także krótki, bo
tylko jednoroczny termin na wykorzystanie zgody na odstępstwo – po tym czasie
decyzja wygaśnie.
- wprowadzenie trybu ustalania praw rzeczowych
do nieruchomości na potrzeby postępowania budowlanego – prawa te ustalane będą
na podstawie treści księgi wieczystej, a w zakresie danych oraz adresów osób,
którym prawa przysługują – na podstawie ewidencji gruntów i budynków.
Doręczenie dokumentów na adres wskazany w ewidencji uważane będzie za
doręczenie skuteczne, a w przypadku braku danych adresowych zawiadomienie
dokonywane będzie w drodze obwieszczenia administracyjnego. Ze względu na fakt,
że dane osobowe w ewidencji gruntów i budynków są często błędne lub całkowicie
ich brak – rozwiązania nie można uznać za korzystne z punktu widzenia
inwestorów.
Ustawa inwestycyjna wprowadza też szereg
nowych rozwiązań w planowaniu przestrzennym:
- Obszary Zorganizowanego Inwestowania (OZI) –
nowy instrument planistyczny przewidziany dla planowania i realizacji
inwestycji, jeżeli wymagają uwzględnienia szczególnych technicznych uwarunkowań
realizacyjnych oraz indywidualnego podziału i rozliczenia zadań pomiędzy
podmioty publiczne i prywatne. OZI ustanawiane będą w drodze uchwały rady gminy
i włączane do miejscowych planów dla OZI. Gminie przysługiwać będzie prawo
pierwokupu nieruchomości gruntowych i budynkowych znajdujących się na OZI
- umowa urbanistyczna – umowa określająca
zasady integracji działań inwestycyjnych na OZI oraz sposób ponoszenia kosztów
tych inwestycji, zawierana przez gminę z inwestorami lub innymi podmiotami.
Umowa określać będzie m. in. obowiązki inwestora w zakresie pokrywania kosztów
realizacji inwestycji oraz zasady przekazywania nieruchomości na rzecz gminy po
zakończeniu inwestycji;
- obszary zabudowane – ustawa wprowadza zasady
ich określania i wyznaczania oraz uchwalania przez radę gminy jako aktu prawa
miejscowego;
- zbiory danych przestrzennych – aktualizowane
zbiory obejmujące dane tworzone dla studiów uwarunkowań i planów miejscowych,
miejscowych planów odbudowy i rewitalizacji ora uchwał dotyczących wyznaczania
obszarów zabudowanych;
- zasady zmiany zagospodarowania terenu poza
obszarem zabudowanym w przypadku braku planu miejscowego – w tym m.in. zasady zagospodarowania
zabudowy zagrodowej;
a przede wszystkim ważne zmiany dotyczące ustalania
warunków zabudowy:
– decyzje
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu będą wydawane, jeżeli:
·
funkcja zabudowy i zagospodarowania działki będzie zgodna z dominującą
funkcją zabudowy i zagospodarowania terenów sąsiednich lub służyć będzie
obsłudze funkcji dominującej,
·
działka będzie miała zapewniony dostęp do drogi publicznej oraz
uzbrojenia terenu,
·
brak będzie konieczności uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia
gruntów,
·
działka położona będzie poza obszarem objętym obowiązkiem
sporządzenia planu miejscowego,
·
na teren działki brak będzie wydanych decyzji środowiskowych,
decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub innych decyzji
lokalizacyjnych.,
przy czym analiza spełnienia powyższych
warunków przeprowadzana będzie na obszarze wyznaczonym wokół działki – min.
50m, w granicach nie mniejszych niż trzykrotna i nie większych niż
sześciokrotna szerokość frontu działki – max. 200m.
Przedłużony do 18 miesięcy zostaje czas, na
który zawieszone może zostać postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy
Decyzje o warunkach zabudowy wydawane będą
wyłącznie właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu i wyłącznie na rzecz
właściciela lub użytkownika wieczystego będzie mogła być przeniesiona decyzja
wcześniej wydana.
Ograniczony zostaje czas obowiązywania decyzji
- decyzje wydawane będą na okres 3 lat. W tym czasie inwestor powinien uzyskać
pozwolenie na budowę. Decyzje wydane według starych przepisów utracą ważność po
upływie 3 lat od dnia wejścia w życie nowych uregulowań.
Zmiany w zakresie wydawania decyzji o
warunkach zabudowy mają na celu poprawę ładu przestrzennego i uporządkowanie
sposobu zagospodarowania terenów, ale w praktyce spowodują w wielu przypadkach
utratę możliwości zagospodarowania terenu przez właścicieli gruntów zgodnie z
własnymi potrzebami.
Równolegle z konsultowaniem projektu ustawy
inwestycyjnej trwają prace nad kilkoma innymi, pokrewnymi ustawami, m. in.:
·
ustawą o
organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego,
·
ustawą o
architektach, inżynierach budownictwa oraz urbanistach,
a także nad wspomnianym już
Kodeksem urbanistyczno-budowlanym, który stanowić ma kompleksowe uregulowanie
procesów budowlanych i planistycznych.
Pozostaje nam śledzenie
proponowanych rozwiązań i ewentualnych zmian wprowadzanych w trakcie prac
legislacyjnych. Ponieważ projekt ustawy
inwestycyjnej wielokrotnie już ulegał zmianom i to radykalnym, wydaje się, że
także w przypadku innych projektów spodziewać się można wszystkiego.
styczeń 2018